Православний погляд на шлюб
Предстоятель УПЦ 
Блаженніший Митрополит Київський і всієї України Володимир

 Бiографiя
 Пастирське слово
 Проповіді
 Питання-Вiдповiдь
 Інтерв'ю

Церква 
 Новини
 Історія
 Священний Синод
 Єпископат
 Єпархії
 Монастирі
 Навчальні заклади
 Офіційні видання

Київська єпархія 
 Храми Києва

Наші святині 
 Ікони
 Святі

Фотогалерея 
 Предстоятель
 Події






 Блаженійший Митрополит ВОЛОДИМИР.   Православний погляд на шлюб

Відмінність між статями є особливий дар Творця створеним Ним людям. «І створив Бог людину за образом Своїм, за образом Божим створив її; чоловіка й жінку створив їх» (Бут. 1, 27). Будучи однаковою мірою носіями образу Божого й людського достоїнства, чоловік і жінка створені для цілісного єднання одне з одним у любові: «Тому залишить чоловік батька свого і матір свою, і пристане до жінки своєї; і будуть двоє одна плоть» (Бут. 2, 24).

Втілюючи початкову волю Господа про створіння, благословенний Ним подружній союз стає засобом продовження й примно­ження людського роду: «І благословив їх Бог, і сказав їм Бог: плодіться і розмножуйтесь, і наповнюйте землю, і володійте нею» (Бут. 1, 28). Особ­ливості статей не обмежуються тілесними відмінностями. Чоловік і жінка являють собою два різних образи існування в єдиному людстві. Вони по­требують спілкування й взаємного доповнення.

Згідно з римським правом, яке було взято за основу цивільних кодексів більшості сучасних держав, шлюб є угодою між двома вільними у своєму виборі сторонами. Церква сприйняла це визначення шлюбу, осми­сливши його, виходячи із свідчень Святого Письма. Римський юрист Модестін (III ст.) дав таке визначення шлюбу: «Шлюб є союз чоловіка й жінки, спільність усього життя, співучасть у божеському та людському праві». Практично в незмінному вигляді це визначення ввійшло до канонічних збі­рників Православної Церкви.

Ран­ньохристиянські отці й учителі Церкви також спиралися на римські уявлен­ня про шлюб. Так Афінагор у своїй Апології до імператора Марка Аврелія (II ст.) пише: «Кожний із нас вважає своєю жінкою ту, з якою одружений згідно із законами».

Християнство збагатило язичницьке та старозавітне розуміння шлюбу величним образом союзу Христа й Церкви. «Жінки коріться своїм чоловікам, як Господеві, бо чоловік є голова жінки, як і Христос глава Церкви, і Він же Спаситель тіла. Але як Церква підкоряється Христу, так і жінки своїм чоловікам у всьому. Чоловіки, любіть своїх жінок, як і Христос полюбив Церкву і віддав Себе за неї, щоб освятити її, очистивши водяною купіллю через слово; щоб поставити її перед собою славною Церквою, яка не має плями, чи пороку, чи чогось подібного, але щоб вона була свята і непорочна. Так повинні чоловіки лю­бити своїх жінок, як свої тіла: хто любить свою жінку, любить самого себе. Бо ніхто ніколи не мав ненависті до своєї плоті, а годує і гріє її, як і Господь Церкву, бо ми члени тіла Його, від плоті Його і від костей Його. Тому залишить чоловік батька свого і матір свою і пристане до жінки своєї, і будуть двоє одна плоть. Тайна ця велика; я говорю відносно Христа і Цер­кви. Отже, кожен з вас нехай любить свою жінку, як самого себе; а жінка нехай боїться свого чоловіка» (Єф. 5, 22-33).

Для християн шлюб став не просто юридичною угодою, засобом продовження роду й задоволення тимчасових природних потреб, але, за словом святителя Іоанна Златоус­та, «таїнством любові», вічним єднанням подружжя у Христі. Спочатку хри­стияни засвідчували шлюб церковним благословенням і спільною участю в Євхаристії, що було найдавнішою формою здійснення Таїнства Шлюбу.

«Необхідно покликати свяще­ників і молитвами та благословеннями утвердити подружжя в спільному житті, щоб... подружжя в радості проводило життя, поєднуване допомогою Божою», — говорив святитель Іоанн Златоуст. Святитель Амвросій Медіоланський зазначав, що «шлюб повинен бути освячений покровом і благо­словенням священицьким».

Спільність віри чоловіка та жінки, які є членами тіла Христового, — найважливіша умова справді християнського й церковного шлюбу. Тільки єдина у вірі сім'я може стати «домашньою Церквою» (Рим. 16, 5; Флм. 1, 2), в якій чоловік і жінка разом з дітьми зростають у духовному вдосконаленні й пізнанні Бога.

Відсутність однодумності становить серйозну загрозу для цілісності подружнього союзу. Саме тому Церква вважає своїм обов'язком закликати віруючих брати шлюб «тільки в Господі» (1 Кор. 7, 39), тобто з тими, хто поділяє їхні християнські переконання. Однак Церква з повагою ставиться і до такого шлюбу, в якому лише одна сторона належить до православної віри, згідно зі словами святого апостола Павла: «Невіруючий чоловік освячується жінкою віруючою, і жінка невіруюча освячується чоло­віком віруючим» (1 Кор. 7, 14).

Церква наголошує на довічній вірності подружжя та непорушності православного шлюбу, спираючись на слова Господа Ісуса Христа: «Що Бог з'єднав, того чоловік нехай не розлучає...”





 Блаженніший Митрополит ВОЛОДИМИР. Зустріч з Богом
 Блаженніший Митрополит Володимир. Різдво
 Блаженніший Митрополит ВОЛОДИМИР. Хрест Христов
 Блаженніший Митрополит ВОЛОДИМИР. Богоматір
 Блаженніший Митрополит ВОЛОДИМИР. Усікновіння глави Пророка, Предтечи й Хрестителя Господнього Іоанна
 Блаженніший Митрополит ВОЛОДИМИР. Церква і освіта
 Блаженніший Митрополит Володимир. Успіння Пресвятої Богородиці
 Блаженніший Митрополит Володимир. Преображення Господа, Бога і Спаса нашого Іісуса Христа
 Блаженніший Митрополит Володимир. Ти-Син Божий ( Неділя 9-та після П'ятдесятниці)
 Блаженніший Митрополит Володимир. Наслідуйте віру їх (Пам'ять святого рівноапостольного великого князя Володимира)
 Блаженніший Митрополит ВОЛОДИМИР. Чудесне насичення (Неділя 8-ма після П'ятдесятниці)
 Блаженніший Митрополит ВОЛОДИМИР. Євангельська віра (Неділя 7-ма по П’ятдесятниці)
 Блаженніший Митрополит ВОЛОДИМИР. Первоверховні апостоли Петро і Павло
 Блаженніший Митрополит Володимир. Духи злоби (Неділя 5-та)
 Блаженніший Митрополит Володимир. Віра (Неділя 4-та після П’ятдесятниці)
 Блаженніший Митрополит ВОЛОДИМИР. Наші Святі співвітчизники (Неділя 2-га після П’ятдесятниці)
 Блаженніший Митрополит Володимир. Святих Божих, як зірок на небі (Неділя 1-ша після П’ятдесятниці)
 Блаженніший Митрополит Володимир. П’ятидесятниця - розкриття тайни Святої Трійці
 Блаженніший Митрополит Володимир. Це ж є життя вічне (Неділя 7 - а після Пасхи, святих отців Першого Вселенського Собору)
 Блаженніший Митрополит Володимир. Святкові дні (Неділя 6 - та після Пасхи, про сліпого)
 Блаженніший Митрополит Володимир. Поклоніння Богові (Неділя 5 -та після Пасхи, про самарянку)
 Блаженніший Митрополит Володимир. Чи хочеш бути здоровим?
 Блаженніший Митрополит Володимир. Неділя 3-тя після Пасхи, святих жон-мироносиць
 Блаженніший Митрополит Володимир. Неділя 2-га після Пасхи, апостола Фоми
 Блаженніший Митрополит Володимир. Слово біля Святої Плащаниці
 Блаженніший митрополит Володимир. Вхід Господній в Єрусалим
 Блаженніший Митрополит Володимир. „Я з вами..” (Неділя 5-та Великого посту)
 Блаженніший Митрополит Володимир. "Вірую, Господи! допоможи моєму невірству" (Неділя 4-та Великого посту)
 Блаженніший Митрополит Володимир. Відпускаються тобі гріхи

 
Киевская Русь
© Українська Православна Церква
Технічна підтримка Global Ukraine